Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Tanji, Gambia van Laura Spreeuw - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Tanji, Gambia van Laura Spreeuw - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Januari 2015 | Gambia, Tanji

Hallo allemaal,

Allereerst een gelukkig 2015! Ik hoop dat iedereen een mooie avond heeft gehad:)

Ik heb uiteindelijk toch in Senegambia oud en nieuw gevierd met Sally, haar zus en wat jongens van de compound. De avond was te vergelijken met de avond dat ik oud en nieuw ging vieren in Haarlem, na 00.00 op de fiets zat, zonder dat ik ergens een kaartje voor had en nog geen zestien was…Geen succes dus haha

We gingen eerst naar de zus van Sally waar we ons blijkbaar gingen optutten. Ik had als gewoonlijk weer niets mee dus heb wat mascara van hun geleend en moest per se een jurk van hun aan die uiteraard niet geheel mijn maat was. In Nederland zou ik het vertikken om in die jurk de deur uit te gaan, maar ach wat kan het mij ook schelen hier in Gambia. De zus van Sally ging haar speciaal nieuw gekochte jurk voor deze avond strijken, maar hij was van zijde waardoor er gaten in kwamen.. Uiteraard moest ze nog wel per se die ene jurk aan dus met naald en draad hebben ze de jurk gefikst. Het is te komisch om te zien hoe die vrouwen transformeren van typische Gambiaanse vrouwen tot opgetutte vrouwen. Aangekomen in Senegambia gingen we een grote poort door, een beetje te vergelijk met de Disneyland poort en kwam je in een straat vol toeristische barretjes en restaurantjes. Er liepen een hoop bedelaars rond en ook een aantal fanfare-bands. We gingen ergens een drankje doen en besloten toen weer ergens anders te gaan zitten. Ondertussen was het 23.00 en was alles volgelopen en was er nergens meer plaatst…dus gingen we maar weer terug naar het eerste cafeetje. Om 00.00 ging er wat vuurwerk de lucht in, zeker niet te vergelijken met Nederland, maar dat was dan ook het enige waaraan je kon merken dat het nieuwe jaar begonnen was. Rond 00.30 gingen we naar de club. Daar aangekomen stond er een enorme rij. Uiteraard hadden we geen kaartjes, geen idee eigenlijk of je die had kunnen kopen, en besloten we maar ergens in de rij tussen te voegen. Al snel kwamen we erachter dat het vooral een getrek en geduw was, maar dat we niet veel dichter bij de ingang kwamen. Rond 02.00 besloten we uit de rij te stappen en naar huis te gaan, een beetje een flop dus. Maar ik heb me de hele avond wel weer kunnen vermaken met naar mensen kijken, genieten;)
We sliepen bij de zus van Sally die een kamer heeft van een paar vierkante meter. Uiteraard mochten Sally en ik in haar bed slapen en sliep zij op de grond. ’s Ochtends werd er water voor mij gekookt zodat ik een warme douche kon nemen, wat een luxe zeg dat heb ik de afgelopen 5.5 week niet meer gehad! Ook werd er brood gehaald en een soort smack in olie gebakken voor op mijn brood, ze hadden zelfs boter gekocht! Bij het broodje kreeg ik een kop thee. Voordat ik het door had zaten er 7 (!!!!!!) suikerklontjes in! Dat is hier normaal. Ik besloot toch maar aan te geven dat ik liever thee had zonder suiker, met grote ogen vol verbazing keek de zus van Sally mij aan.

Met de theatergroep gaat het goed. Het blijft wel continu doelen bijstellen want hoe klein ik de doelen ook probeer te formuleren, elke keer blijken de doelen toch iets te groot te zijn. In kleine stapjes gaan we dus vooruit. Ik hoop dat we in de laatste bijeenkomsten nog een paar stapjes kunnen maken en dat ze het hele stuk zonder script, met emotie en interactie kunnen spelen. Daarna zullen ze drie weken zelfstandig oefenen en dan komt Marlies alweer terug om de opnames te maken!
Liefs

  • 02 Januari 2015 - 19:30

    Wim En Jolanda:

    Lieve Laura,
    Weer een nieuw reisverslag, leuk om te lezen.
    Zijn er nog foto’s gemaakt met Oud en Nieuw, ben wel benieuwd na je jurk…
    Heel veel succes met de theatergroep, en blijf genieten!!!!
    Dikke Knuffel Wim en Jolanda

  • 04 Januari 2015 - 13:05

    Wilma Kors:

    Hey Laura,

    jij ook een heel mooi 2015 toegewenst!

    Nog maar ruim een week en dan zit dit avontuur er op. Dit pakt niemand je meer af.

    Veel plezier nog komende week, veel liefs Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Op 24 november vertrek ik voor zeven weken naar Gambia. Ik zal daar een bijdrage gaan leveren aan het project Learn2learn (www.marlieslearn2learn.nl/).

Actief sinds 17 Nov. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 7947

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 12 Januari 2015

Gambia Learn2Learn

Landen bezocht: