kerstklaas - Reisverslag uit Tanji, Gambia van Laura Spreeuw - WaarBenJij.nu kerstklaas - Reisverslag uit Tanji, Gambia van Laura Spreeuw - WaarBenJij.nu

kerstklaas

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 December 2014 | Gambia, Tanji

Hallo allemaal,

Maandagavond zijn Peter, Edwine en Dennis, familie van Marlies,voor een weekje aangekomen in Gambia (man, zus en schoonbroer). Peter en Edwine waren hier al een keer eerder geweest en voor Dennis is het de eerste keer. ’s Avonds rond 22.30 (lokale tijd) zijn ze geland op Banjul airport.

Aangekomen bij onze slaapplek hebben we ze hun kamers laten zien en hebben we buiten nog even zitten kletsen. Peter had via mijn moeder en Vincent nog wat spullen meegekregen, uhm correctie ongeveer 6 kilo! Haha. Drie grote plastictassen zaten vol met spullen, voornamelijk met materiaal voor de mensen in Gambia, maar ook vele cadeautjes voor mij! Om 1.00 ‘s nachts was ik uiteraard wel erg nieuwsgierig dus heb ik op mijn kamer de tassen uitgepakt. In de tassen zat wat speelgoed, verzorgingsspulletjes, rummikub (dit hebben sommige vorig jaar van Edwine geleerd en kijken ze erg naar uit om nu weer te spelen) en dvd’s. Ow en niet te vergeten had ik Vincent gevraagd om de andere zak pepernoten die ik van sdo had gekregen ook mee te gevenHet voelde precies zoals met Sinterklaas! Al die pakketjes, een hele stapel!:) En toen kwam het grote cadeau nog, vier grote enveloppen en een klein cadeautje voor mij. Twee enveloppen mocht ik direct open maken, op de ander staat dat ik moet wachten tot kerst en de ander tot oud en nieuw, ik hoop dat ik mijn nieuwsgierigheid kan bedwingen en dat het mij lukt om zolang te wachten;) In één envelop zat een heerlijke zak zuurtjes, mini-jammetjes, belleblazen en een a4’tje vol met foto’s van oma haar 80e verjaardag. Wilma, Ruud, Michelle, Davey, Sanne en Robbert, bedankt! Erg leuk

De andere grote envelop zat vol met kaarten waarbij in sommige kaarten geld bijgevoegd zat. Ik had daar totaal niet op gerekend en was een beetje overdonderd. Wat super lief van iedereen dat die eraan gedacht heeft op een kaartje aan Peter mee te geven. Peter heeft voor een goede postbode gespeeld, want een kaartje naar Gambia is niet mogelijk..ze doen hier niet aan straatnamen of huisnummers dus dat wordt lastig.Ik ga ze allemaal ophangen in mijn kamer. Het geld zal zeker een mooie bestemming krijgen! Ik ga er nog even over nadenken wat ik ermee ga doen, maar zal het zeker in een van mijn verslagen terugkoppelen, heel erg bedankt! Ook in de twee enveloppen die ik wel open mocht maken zaten weer twee pakketjes waarop stond dat ik moest wachten tot kerst, en liggen dus nog vier verassingen voor mij klaar waar ik meer dan twee weken over kan gaan fantaseren wat erin zit;) hihi

Wessel, jou schoenen konden helaas niet meer in Peter zijn koffer erbij, maar die zullen in februari meegaan naar Gambia dus ook die zullen een mooie bestemming krijgen waar de mensen erg blij mee zullen zijn, bedankt

Vincent wil jij zwarte piet bedanken voor het cadeautje?:)

Dinsdag hadden we een intensief dagje dorp verkennen gedaan. We gingen van het voetbalveld, naar de school, langs het “ consultatiebureau”, naar de compound en toen nog even drie jongeren van de theatergroep ontmoet. Begin van de middag kwamen we weer bij onze kamer en had iedereen een hoop indrukken opgedaan. We hebben even zitten kletsen en zijn toen naar het strand vertrokken.
Voor mij was het ook de eerste keer dat ik de school echt goed van binnen zag. Ik was verbaasd over hoe “ goed” het eruit zag. Ze hadden zelfs een computerlokaal met zeven computers voor typelessen! Ook hadden ze een lokaaltje voor kinderen die “ niet goed zijn”, zoals ze dat zelf omschreven. Deze waren vandaag niet aanwezig, maar krijgen op woensdag, donderdag en vrijdag les. Volgende week zal ik zeker een van deze dagen proberen daar naar toe te gaan en te ervaren hoe er met deze kinderen gewerkt wordt. Ik ben benieuwd!

’s Avonds hebben we nog even zitten kletsen, maar iedereen wilde op tijd naar bed om alle eerste indrukken te verwerken.

Vandaag zijn we naar Laminlorge geweest. Dit ligt een stukje rijden van Tanji en is een mangrove. Planten groeien in het water en aan de onderkant groeien mosselen die ze eten. Ook de rijstvelden staan hier. We hebben een kleine rondleiding gehad en hebben toen heerlijk een lunch genuttigd! Op de terugweg keek ik naast mij en stond er ineens een meisje tegen het raam geplakt, ze wilde graag op de foto. Niet veel later stak een geit over die ondertussen aan het bevallen was. Al met al dus weer een heel avontuur! De foto’s zullen later volgen.

Afgelopen zondag hadden Marlies en ik nog een schildermiddag voor wat kinderen georganiseerd. Ook dit was erg leuk! De meeste kinderen hadden nog nooit eerder geschilderd, er zijn prachtige kunstwerken uitgekomen! Ik had een zak met snoepjes gekocht om uit te delen waarbij uiteraard geen een kindje afsloeg.

De foto’s van afgelopen dagen zullen later deze week volgen.

Voor zover weer even een berichtje van mij en nogmaals bedankt voor alle cadeautjes!

Liefs

  • 11 December 2014 - 19:19

    Wilma Kors:

    Wat een geweldig verhaal weer Laura. Op deze manier genieten wij vanuit een stormachtig Nederland met je mee.
    Gisterenavond kerstuk gemaakt op de bank, kan je je toch niets bij voorstellen in het warme Gambia.

    Kijk al weer uit naar je volgende verslag.

    p.s. oma volgt je ook hoor, iedere dag kijkt ze op haar oude computer (want daar komen je mailtjes binnen bij haar) of er al weer een nieuw bericht is.........

    Veel liefs Wilma


  • 13 December 2014 - 09:29

    Pien:

    E saama!

    Wat een avonturen Lau! Dit is een ervaring die je nooit meer gaat vergeten. Ik kijk uit naar je volgende verslag en foto's!

    A la ma tinyang na kaira la!

    Pien

  • 14 December 2014 - 18:45

    Tante Ans:

    Dag Laura,

    Wat leuk om je reis te volgen via deze verslagen. Je moeder heeft ze uitgeprint en opgestuurd. Ik heb net de bijbehorende foto's bekeken. Nog veel succes en lieve groeten van tante Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Op 24 november vertrek ik voor zeven weken naar Gambia. Ik zal daar een bijdrage gaan leveren aan het project Learn2learn (www.marlieslearn2learn.nl/).

Actief sinds 17 Nov. 2014
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 7938

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 12 Januari 2015

Gambia Learn2Learn

Landen bezocht: